30 June 2010

same jerr...

lebih kurang seminggu yang lepas..
saya sempat meluangkan masa bersama kawan lama..
beliau baru pulang dari luar negara..
menyambung pelajarannya di sana...
selama beberapa hari bersamanya...
banyak perkara yang disembangkan dan dibincangkan..
terdapat satu perkara yang menarik minat aku..
iaitu tentang persekitarannya di sana...
katanya, banyak mat salleh bermata biru...
tidak kurang banyaknya pelajar-pelajar dari negara-negara seperti pakistan, dan lain-lain...
pergaulan yang bebas dalam kalangan pelajar disana amat membimbangkannya...
bukan sahaja rakyat tempatan...
pelajar Malaysia di sana juga tidak kurang tunjuk belang..
maklumlah, berjauhan dari keluarga dan agak bebas...
apabila saya mengatakan tentang 'pelajar Malaysia',
ia juga merujuk pelajar Melayu dan bukan Melayu...
skirt pendek menampakkan peha putih gebu..
serta tudung yang menutup ala kadar dan mengikut fesyen...
lelaki dan wanita berpegangan tangan seolah-olah pasangan suami isteri...
saya bukan lah pandai sangat dalam bidang agama dan hukum-hakam ini...
tetapi peraturan asas sebagai seorang muslim masih terjaga...
pergi ke pub dan kelab malam...
apa yang dibuat pun tida tahu...
walau bagaimanapun...
situasi di Malaysia juga tidak jauh bezanya...
saya seorang orang kampung yang baru setahun menjejakkan kaki ke bandar besar seperti shah alam...
memang agak terkejut sebenarnya...
culture shock!
disini juga terdapat ramai anak Melayu yang tidak sedar diri...
bukan kerana pengsan, tapi berlagak seperti mereka yang berada di Barat...
berpegang tangan sesuka hati...
bertepuk tampar, bergesel kaki, berlaga bahu seperti perkara biasa...
saya sendiri kadang-kadang berasa seperti di luar negara tetapi suhunya lebih tinggi..
kalau disana, kawan saya itu terpaksa berpuasa bagi menahan nafsu...
mungkin saya disini juga perlu mengamalkannya juga..
tidak cukup dengan pakaian yang menjolok mata, perangai pula yang tergedik-gedik..
tersengih-sengih sambil merasakan bahawa diri merekalah yang paling cantik...

walau bagaimanapun, perkara sebegini hanya terjadi kepada segelintir daripada kita..
saya pasti banyak lagi muslim dan muslimah yang pandai menjaga adat dan maruah mereka...
sekiranya anda adalah salah seorang daripadanya, TAHNIAH!..ALHAMDULILLAH...

1 comment:

  1. assalamualaikum...
    keadaan yang diperkatakn memg dah jd kebiasaan ank2 remaja skang nie...ape yg sbnrnye diorg fkrkn smpi x tkt dgn hukuman yg telah dijanjikan untuk mrk yg tdk mnjg agama!!! sy pun x lah pndi sgt bab2 agama..msh jahil lg n dlm proses mngnl lbh dlm...tp btul ckp saudara yuyayi,,yg basic patut dipegng...simple je sye rasa peratutn tu...entah la...skang ni sush jgk nk percye...yg btdg pun kdg2 same je...stakat cukup syarat je...perkre lain x jge...espcially yg brcouple...entah lah..mudah2an mrk ini dpt bfkr dgn lbh matang n tau yg mne betul or slah...mudah2an ALLAH melindungi kt semua...INSYAALLAH..AMIN..

    ReplyDelete